Przydatne narzędzia pozycjonera


Pobierz darmowy fragment książki w formacie PDF

Wstęp

Pozycjonowanie i optymalizacja stron internetowych to dość szeroka dziedzina. Każdy pozycjonuje swoją stronę nieco inaczej, w zależności od potrzeb. W „zawodzie” pozycjonera warto wykorzystywać przeróżne narzędzia, które przyśpieszają i ułatwiają pracę. W tej książce znajdziesz najbardziej przydatne programy, z których między innymi ja korzystam. Oczywiście wykorzystuję tylko część z zaoferowanych tu rozwiązań. Mam jednak świadomość, że moje upodobania co do ulubionych narzędzi nie muszą być takie jak Twoje. Dlatego też sugeruję Ci przetestowanie zaprezentowanych tu narzędzi. Z pewnością wybierzesz takie, które najbardziej Ci odpowiadają. Zatem do dzieła.

1. Narzędzia do sprawdzania kluczowych informacji o stronie

1.1. Sprawdź, jak widzi Twoją stronę wyszukiwarka

Wyszukiwarka widzi strony w znacznie uproszczony sposób. Można powiedzieć, że widzi sam tekst i to właśnie na podstawie tekstu analizuje każdą stronę. Wykorzystaj narzędzie Spider robot, które posłuży Ci do sprawdzenia, w jaki sposób strona www jest widziana przez robota wyszukiwarek.

Sprawdź, jak widzi Twoją stronę wyszukiwarka:

http://twojapozycja.pl/spider_robot .html

1.2. Sprawdź stopień indeksacji

Aby sprawdzić stopień indeksacji dla naszej witryny, możemy użyć polecenia site:. Większość wyszukiwarek obsługuje to polecenie. Należy je wpisywać normalnie w polu danej wyszukiwarki. Schemat wygląda tak:

site:www.jakas-strona.pl

Poniżej znajdziesz przykład dla domeny podlaski.net. Wyszukiwarka na zapytanie dla tej domeny zwróciła 218 wyników, co oznacza, że zostało zaindeksowanych 218 podstron dla tej domeny.

1.3. Sprawdź kreator stanu witryny

Jest to narzędzie udostępniane przez Google i dzięki niemu możemy dowiedzieć się podstawowych informacji na temat naszej strony. Kreator powie Ci, czy Twoja strona jest zaindeksowana w wyszukiwarce Google oraz czy Googlebot może swobodnie przemierzać Twoją witrynę.
Rysunek 1 Google – Narzędzia dla webmasterów – krok 1 z 2.


Rysunek 2: Google – Narzędzia dla webmasterów – krok 2 z 2.

Kreator stanu witryny:

https://www.google.com/webmasters/tools/sitestatus?hl=pl

1.4. Sprawdź częstotliwość występowania słów na stronie

Narzędzie Keyword density służy do sprawdzenia częstotliwości występowania słów na stronie. Częstotliwość słów kluczowych ma znaczenie przy budowaniu rankingu przez wyszukiwarki. Sprawdź zatem, czy Twoja strona jest odpowiednio nasycona słowami kluczowymi. Sprawdź częstotliwość występowania słów na stronie:
http://twojapozycja.pl/keyword_density.html

1.5. Sprawdź słowa kluczowe

Możesz sprawdzić pozycję URL względem dowolnego szukanego przez Ciebie słowa kluczowego. Dowiesz się w ten sposób, na którym miejscu znajduje się Twoja witryna dla wybranego słowa kluczowego. Nie musisz wertować wszystkich wyników Google. Możesz też dzięki temu bardzo szybko zorientować, na jakich miejscach plasują się Twoi najwięksi konkurenci. Zastosowań może być wiele. Od Ciebie zależy, do czego użyjesz zdobyte w ten sposób informacje.

Sprawdź słowa kluczowe dla wybranej domeny:

http://twojapozycja.pl/keywords.html

1.6. Sprawdź Link Popularity

Link Popularity jest to liczba stron, które posiadają odsyłacze kierujące na Twoją witrynę. Link Popularity ma znaczenie przy budowaniu rankingu stron przez wyszukiwarki. Zasada jest następująca: im więcej stron linkuje do Twojej, tym wyższą pozycję możesz osiągnąć w rankingu.

Sprawdź Link Popularity:

http://twojapozycja.pl/link_popularity.html

1.7. Sprawdź Page Rank

PageRank możesz sprawdzić na kilka różnych sposobów. Możesz zrobić to zupełnie bezpłatnie na poniższych, przykładowych stronach:

1. http://twojapozycja.pl/page_rank.html

2. http://www.optymalizacja.com/pagerank.php

3. http://www.ranking.net.pl/

Ja korzystam ze specjalnej wtyczki do przeglądarki internetowej Firefox pod nazwą Google Toolbar. Automatycznie podaje on PageRank strony, na której aktualnie się znajdujesz. W górnej części przeglądarki zostaje wyświetlony zielony pasek. Im jest on dłuższy, tym wartość PageRank oglądanej strony jest wyższa.

Przeczytasz o tym narzędziu w dalszej części tego poradnika.

Wtyczka Google Toolbar:

https://addons.mozilla.org/pl/firefox/addon/6249

1.8. Sprawdź konkurencję

Narzędzie to służy do „podglądania” konkurencji, którą możesz zidentyfikować, wpisując słowo kluczowe. Po wpisaniu danej frazy możesz dowiedzieć się, jakie strony znajdują się w ścisłej czołówce dla danej frazy i co ciekawego znajduje się w ich metatagach. Narzędzie to pozwala zaoszczędzić czas. Nie musisz skrupulatnie wertować każdej ze stron konkurencji i zaglądać w ich źródło. Warto przeanalizować wybrane frazy kluczowe i wyciągnąć wnioski na temat swojej konkurencji.

Sprawdź konkurencję:

http://twojapozycja.pl/analiza_konkurencji.html

2. Narzędzia do analizy słów kluczowych

Jednym z ważniejszych etapów przygotowania skutecznej strony internetowej, zoptymalizowanej pod kątem wyszukiwarek, jest odpowiedni dobór słów kluczowych. Dowiedz się zatem, jakie narzędzia możesz wykorzystać przy szukaniu najbardziej optymalnych fraz kluczowych.

2.1. Google Keyword Tool

Jedno z najbardziej przydatnych narzędzi każdego pozycjonera, które bada popularność poszczególnych fraz kluczowych wśród użytkowników Internetu. Narzędzie to zostało zbudowane w ramach usługi AdWords, jednak jest możliwość bezpłatnego wykorzystania tego narzędzia do swoich potrzeb. Google Keyword Tool znakomicie działa dla polskich witryn, a panel obsługi jest całkowicie spolszczony. Nie powinieneś mieć żadnego problemu podczas korzystania z tego narzędzia. Dla mnie jest ono punktem wyjściowym do stworzenia jakiejkolwiek strony, która ma zdobyć dobrą pozycję w rankingu wyszukiwarek.

Google Keyword Tool:

https://adwords.google.com/s elect/KeywordToolExternal

2.2. Onet boksy

Jakiś czas temu Onet boksy były jednym z nielicznych, polskich narzędzi, pozwalających sprawdzić popularność poszczególnych słów kluczowych wśród użytkowników Internetu. Dziś znacznie ciekawszym rozwiązaniem wydaje się Google Keyword Tool, choć dla porównania możemy również skorzystać z rankingu przedstawianego przez Onet.

Onet boksy:

http://boksy.onet.pl/ranking.html

2.3. Najpopularniejsze i ostatnie zapytania WP

Serwis Wirtualna Polska oferuje użytkownikom sprawdzenie dwóch rodzajów rankingów:

1. Ostatnie zapytania.

2. Najpopularniejsze zapytania.

Ranking „Ostatnie zapytania”, jak sama nazwa wskazuje, wyświetli ostatnio wpisywane przez internautów frazy. Ranking „Najpopularniejsze zapytania” natomiast pokazuje nam, co aktualnie jest na topie. Możemy sprawdzić, jakie frazy wpisywane są w danych okresach roku. Z każdego tygodnia przedstawiane jest krótkie podsumowanie.

Frazy pogrupowane są tematycznie według poszczególnych kategorii:  wydarzenia, święta, muzyka, literatura, postacie, filmy i seriale, aktorzy, telewizja, kobiety, mężczyźni, firmy, marki, marki samochodów, państwa, dyscypliny sportowe, kluby sportowe, miejscowości, wszystkie, nazwy własne, programy komputerowe, gry komputerowe, uczelnie, erotyka, nauka, wakacje, sportowcy, kuchnia, dom, praca, urzędy, polityka, finanse, medycyna, rozrywka, realisty show, tradycje, hobby, sport, turystyka, technika, informacje, kultura, społeczeństwo.

Najpopularniejsze zapytania wyszukiwarki WP:

http://szukaj.wp.pl/najpop.html

Ostatnie zapytania wyszukiwarki WP:

http://szukaj.wp.pl/zapytania.html

3. Śledzenie ruchu na stronie

Śledzenie ruchu, który powstaje na Twojej witrynie, jest niezwykle ważnym elementem. Dzięki wykorzystaniu statystyk wyciągniesz cenne informacje i jeszcze bardziej zoptymalizujesz swoją stronę pod kątem wyszukiwarek. Zdobędziesz wiedzę nie tylko na temat użytkowników, którzy odwiedzają Twoją stronę, ale także na temat robotów wyszukiwarek. Na rynku dostępnych jest całe mnóstwo skryptów, które służą do monitoringu stron. Poniżej znajdziesz kilka możliwych rozwiązań.

3.1. Statystyki Google Analytics

Jeden z najlepszych systemów monitoringu stron oferuje Google. Statystyki te są bardzo dokładne, a co ważne – zupełnie bezpłatne. Pamiętam czasy, gdy Google Analytics wchodziło na rynek. Wówczas dostęp do nich miała ograniczona liczba osób. Mało tego, statystyki były dostępne tylko w wersji angielskiej. Dziś Google Analytics są zupełnie darmowe i w dodatku zostały przetłumaczone na język polski.

Statystyki Google Analytics:

http://www.google.com/analytics/pl-PL/

3.2. Statystyki Stat24

Statystyki Stat24 to kolejne, również w pełni profesjonalne i funkcjonalne narzędzie, które dostarcza nam ciekawych informacji o popularności i użyteczności serwisu. Statystyki te podzielone są ze względu na wymagania użytkowników. Spora część najważniejszych funkcji jest dostępna bezpłatnie, jednak gdy chcemy śledzić stronę za pomocą nieco bardziej zaawansowanych narzędzi, niestety musimy zapłacić.

Płatne statystyki Stat24:

http://stat.pl

Darmowe statystyki Stat24:

http://standard.stat.pl

3.3. Statystyki AwStats

Statystyki AwStats to bardzo ciekawy system, nieco inny od omawianych poprzedników. Główna różnica polega na tym, że instalujemy system na swoim serwerze. Ważnym atutem tych statystyk jest fakt, że nie spowalniają one działania strony, tak jak to ma miejsce w przypadku Google Analytics czy Stat24. Jeśli chodzi o funkcjonalność, to AwStats również posiada wszystkie najważniejsze elementy dobrego systemu statystyk. Wszelkie informacje wyświetlane są na jednej stronie i możemy bardzo szybko sprawdzić, co interesuje nas najbardziej.

Statystyki AwStats:

http://awstats.sourceforge.net

3.4. Statystyki Stat4u

Kolejny system statystyk, który jest nieco prostszy niż pozostałe. Tu również możemy śledzić różne, najważniejsze działania użytkowników naszej strony. Wystarczy wypełnić krótki formularz i wkleić odpowiedni kod do źródła naszej strony, aby statystyki zaczęły działać.

Statystyki Stat4u:

http://stat4u.pl

4. Dodatki Firefox

Mozilla Firefox to jedna z najpopularniejszych przeglądarek. Szczególnie znana pozycjonerom, ze względu na przydatne dodatki SEO, które pomagają optymalizować strony internetowe. Przeglądarkę Firefox możesz pobrać tutaj:

http://www.mozilla-europe.org/pl/firefox/

Dodatki rozszerzają możliwości popularnej przeglądarki Firefox. Pozwalają dostosować ją do potrzeb użytkownika. Sporą część stanowią wtyczki SEO, dzięki którym będzie można w prosty sposób zoptymalizować swoją stronę internetową oraz przyjrzeć się konkurencji. Wszystkie dodatki do tej przeglądarki możesz znaleźć pod następującym adresem:

https://addons.mozilla.org/pl/firefox/
Poniżej przedstawiam kilka najpopularniejszych dodatków SEO, które przydadzą się każdemu pozycjonerowi.

4.1. CustomizeGoogle

Dodatek CustomizeGoogle rozszerza możliwości wyszukiwania Google o dodatkowe informacje (np. odnośniki do Yahoo, Ask, MSN  itp.) i usuwa niechciane informacje (reklamy i spam). Wszystkie opcje rozszerzenia są konfigurowalne.

Wtyczka CustomizeGoogle:

https://addons.mozilla.org/pl/firefox/addon/743

4.2. SearchStatus

Wtyczka SearchStatus wyświetla szereg przydatnych informacji dla każdego pozycjonera. Możemy nie tylko szybko zoptymalizować swoją stronę, ale także prześledzić konkurencję, sprawdzając najważniejsze wskaźniki witryny. Panel opcji widoczny jest poniżej.

Wtyczka SearchStatus:

https://addons.mozilla.org/pl/firefox/addon/321

4.3. RankQuest SEO Toolbar

RankQuest SEO Toolbar to wtyczka, która zapewnia szybki dostęp do ponad 30 ważnych narzędzi SEO. Wtyczka umożliwia bardzo szybkie sprawdzenie i analizę strony pod względem różnych, istotnych parametrów SEO. RankQuest jest dostępny w kilku różnych językach.

Wtyczka RankQuest SEO Toolbar:

https://addons.mozilla.org/pl/firefox/addon/1471

4.4. SeoQuake SEO extension

Wtyczka Seoquake pozwala uzyskać i zbadać wiele istotnych parametrów SEO. Ogólny zestaw obejmuje takie parametry jak Google PageRank, indeks Google (liczba zaindeksowanych stron) oraz wiele innych. Można też sprawdzać alternatywne parametry dla wielu innych, popularnych wyszukiwarek, takich jak: Yahoo, MNs, Yandex, Rambler, Baidu.

W opcjach możemy zaznaczyć, jakie parametry mają nam się wyświetlać dla każdej ze stron. Oto przegląd parametrów, jakie możemy wybrać:

Widok wyszukiwarki Google z wykorzystaniem wtyczki Seoquake.

Wtyczka SeoQuake SEO:

https://addons.mozilla.org/pl/firefox/addon/3036

4.5. SEOpen

Wtyczka SEOpen zawiera kilka podstawowych narzędzi, które pomagają w optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. Wszystkie funkcje są dostępne przez kliknięcie prawym przyciskiem myszy na pustym obszarze danej strony internetowej lub za pomocą specjalnego paska.

Wtyczka SEOpen:

https://addons.mozilla.org/pl/firefox/addon/570

4.6. Google Semantics

Wtyczka Google Semantics to narzędzie pozwalające uzyskać synonim słowa kluczowego podczas wyszukiwania w Google. Dzięki temu możemy sprawdzić synonimy dla różnych fraz kluczowych.

Wtyczka Google Semantics:

https://addons.mozilla.org/pl/firefox/addon/6029

4.7. Keyword Generator

Wtyczka KGen (Keyword Generator) jest rozszerzeniem, które pozwala zobaczyć najważniejsze frazy kluczowe na odwiedzanych stronach internetowych.

Wtyczka Keyword Generator:

https://addons.mozilla.org/pl/firefox/addon/4788

4.8. SEO Workers Analysis Tool

SEO Workers Analysis Tool to narzędzie do podstawowej analizy strony w przeglądarce za pomocą jednego kliknięcia. Pomaga przy optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek.
Wtyczka SEO Workers Analysis Tool:

https://addons.mozilla.org/pl/firefox/addon/10455

4.9. SEO Link Analysis

Wtyczka SEO Link Analysis służy do analizy odnośników. Za jej pomocą możemy bardzo szybko sprawdzić na przykład, które linki posiadają atrybut nofollow.
Wtyczka SEO Link Analysis:
https://addons.mozilla.org/pl/firefox/addon/7505

4.10. Google Toolbar

Google Toolbar to pasek dodatkowych narzędzi, na którym możemy sprawdzić między innymi Google PageRank. Narzędzie pokazuje PR strony, na której się aktualnie znajdujesz. W górnej części przeglądarki zostaje wyświetlony zielony pasek. Im jest on dłuższy, tym wartość PageRank oglądanej strony jest wyższa. Google Toolbar z pewnością przyda się fanom wyszukiwarki Google.

Wtyczka Google Toolbar:

https://addons.mozilla.org/pl/firefox/addon/6249

5. Dodawarki

Jak zdobywać linki, oszczędzając przy tym swój cenny czas? Możesz skorzystać z automatycznych dodawarek, które wykonają całą żmudną pracę za Ciebie.

5.1. Dodawarka LinkiSEO

Dodawarka LinkiSEO oparta jest o system katalogów typu QLWEB. Dzięki niej możemy w automatyczny sposób dodać linki do poszczególnych katalogów tego typu.

Dodawarka LinkiSEO:

http://linkiseo.pl

5.2. Dodawarka Adder

Adder to nieco bardziej zaawansowana dodawarka niż LinkiSEO. Linki dodawane są w różnych miejscach w Internecie. Na początku Adder był tylko zwykłą dodawarką do katalogów typu Qlweb (taka sama funkcja, jaką udostępnia serwis LinkiSEO). Stopniowo skrypt był rozwijany i dziś spełnia znacznie więcej funkcji niż pierwsza wersja tego programu. Obecnie program obsługuje katalogi i skrypty typu QlWeb, CNCat, phpBB, WordPress, MocneLinki, Mini, zgłaszanie do wyszukiwarek oraz pingowanie stron.

Dodawarka Adder:

http://seoadder.info


Niniejszy artykuł pochodzi z darmowego szkolenia o tym jak zarabiać w sieci. Możesz zapisać się na to szkolenie korzystając z poniższego formularza:



Zgadzam się z Polityką Prywatności

Szanuję Twoją prywatność. W każdej chwili możesz

wypisać się z tej listy klikając w link na końcu każdego maila.


Podobne wpisy

  • Pozycjonowanie dla początkujących
  • Google AdSense
  • Programy partnerskie w praktyce
  • Darmowe fragmenty książek
  • Wszystko co musisz wiedzieć o wyszukiwarkach
Tags: , , , , , , Darmowe

Komentarze:

  • Delicious
  • Facebook
  • Digg
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Twitter

Leave a Reply

(required)

(required)


Przydatne narzędzia pozycjonera

Poznaj darmowe narzędzia, które skazują właścicieli stron internetowych na sukces.

Kurs usability. Jak tworzyć efektywne i intuicyjne serwisy WWW?

Spraw, aby Twoja strona www była użyteczna, przejrzysta i intuicyjna

Najważniejsze narzędzia w ebiznesie

Wszystko, co musisz wiedzieć, by odnieść sukces w ebiznesie.

Jak zwiększyć ruch na stronie WWW? 120 praktycznych wskazówek

Poznaj 120 praktycznych wskazówek, które pozwolą Ci zwiększyć ruch na Twojej stronie WWW.

FAQ – odpowiedzi na najczęstsze pytania partnerów ZPP

Poznaj odpowiedzi na najczęstsze pytania partnerów Złotego Programu Partnerskiego.

Dołącz do nas – zostań partnerem Złotego Programu Partnerskiego

Jak zarabiać w najlepszym programie partnerskim w polskim internecie? Dowiedz się jak to wszystko działa i jak czerpać korzyści...

10 mitów pozycjonowania stron internetowych

Poznaj 10 mitów, które sabotują Twoje działania, dotyczących pozycjonowania stron internetowych.

7 rzeczy,które musisz wiedzieć zanim założysz własną stronę WWW

Jak sprawić, aby Twoja strona www przyciągała klientów, wzbudzała zaufanie i sprawiała wrażenie profesjonalizmu?

5 najlepszych listów handlowych

Poznaj pięć najskuteczniejszych listów promocyjnych, jakie kiedykolwiek stworzono.

5 najlepszych pomysłów na biznes w domu

Ten artykuł jest o pomysłach na swój własny domowy biznes. znajdziesz tutaj 5 pomysłów, które możesz wykorzystać oraz czerpać...

Jakie strony zarabiają w sieci?

Autorem artykułu jest Adrian Kołodziej Pośród setek stron w sieci nie wszystkie, a raczej niewielka ilość zarabia pieniądze. Jednak...

Zacznij zarabiać pieniądze na jakie zasługujesz…

Autorem artykułu jest Krzysztof Partyka Zacznij zarabiać pieniądze na jakie zasługujesz…Nigdy zarabianie w internecie nie było takie proste. Przekonaj...

Jak zarobić pierwszą prowizję?

Autorem artykułu jest Adrian Kołodziej Chciałbyś zarobić swoją pierwszą prowizję w programach partnerskich, ale nie wiesz jak? A może...

Zapisujemy ludzi do Złotego Klubu

Autorem artykułu jest Tomek Urban Załączam program Mozilla Thunderbird – odbieram pocztę. Znowu przyszło kilka maili z programu partnerskiego...

Jak wybrać odpowiedni program partnerski

Autorem artykułu jest Mateusz Kaczmarczyk Wiele osób zaczynających swoją przygodę z programami partnerskimi zastanawia się – który z nich...

Wszystko o programach partnerskich

Autorem artykułu jest Piotr Bukowski Programy partnerskie są najlepszym sposobem na rozpoczęcie zarabiania w internecie. Praktycznie nie trzeba w...

Programy partnerskie – pytania i odpowiedzi

Autorem artykułu jest Łukasz Gabryel Programy partnerskie są najpopularniejszym internetowym źródłem dochodów firm i osób prywatnych. Co jednak muszę...

Wszystko co musisz wiedzieć o wyszukiwarkach

Przejdź mój specjalny, darmowy kurs a uzyskasz wiedzę, która pozwoli Ci skutecznie pozycjonować strony w wyszukiwarkach. Ten intensywny, 8częściowy...

Najdłuższy darmowy kurs e-Biznesu

Ten kurs to ponad 600 darmowych lekcji e-Biznesu. Jako czytelnik Darmowego Biuletynu CzasNaE-Biznes co 3 dni otrzymasz jedną z...

Pozycjonowanie dla początkujących

Zrobiłeś stronę www i nie generuje Ci ona żadnych zysków? Spójrz w statystyki, być może to właśnie kwestia pozycjonowania....

Google AdSense

Czy wiesz, że niektóre strony internetowe generują kilkanaście tysięcy dolarów miesięcznego dochodu praktycznie bez większego nakładu pracy? Dowiedz się...

Czas na e-biznes

Poznaj biblię e-biznesu. Książka ta zawiera ponad 600 stron wiedzy o tym jak stworzyć i zarabiać w sieci.

Blogi – od sławy do pieniędzy

W jaki sposób zostać uznanym ekspertem w świecie blogerów? Jak na tym zarabiać? A może chcesz się po prostu...

Zostań SuperPartnerem

Zapoznaj się z biblią każdego uczestnika programów partnerskich. Autor tej książki z niejednego programu partnerskiego chleb jadł i wie...

Ile dni trzeba by zrobić stronę?

Autorem artykułu jest Tomek Urban Mam dwóch znajomych, którzy od kilku miesięcy zbierają się za założenie strony… i rozpoczęcie...

Programy partnerskie w praktyce

Poznaj porady jednego ze znanych uczestników wielu programów partnerskich. W tej książce Tomek Urban przedstawia ludzkim językiem to co...

Jak aktywnie zarabiać w programie partnerskim Złotych Myśli?

Autorem artykułu jest Arek Czapla Nie jest dla nikogo tajemnicą, że obecnie bardzo modne stało się zarabianie przez Internet....